ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΕ ΤΗ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΣΤΗΝ UNESCO
Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΕ ΤΗ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΣΤΗΝ UNESCO

Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΕ ΤΗ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΣΤΗΝ UNESCO

Η ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΩΝ ΠΟΛΕΩΝ ΤΗΣ UNESCO

07 Μαρτίου

Τον Νοέμβριο του 2021 η UNESCO ανακοίνωσε πως εντάσσει τη Θεσσαλονίκη στο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας (Creative Cities of Gastronomy). Είναι η μοναδική Ελληνική πόλη που πετυχαίνει κάτι τέτοιο μέχρι στιγμής.

Ποιες είναι οι 7 προϋποθέσεις ένταξης στο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας της UNESCO;

Το Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων ξεκίνησε το 2004 και απαρτίζεται από τους εξής τομείς: Γαστρονομία, Κινηματογράφο, Λογοτεχνία, Σχεδιασμό, Τέχνες Μέσων και Μουσική, Χειροτεχνία και Λαϊκή Τέχνη. Για να ενταχθεί μια πόλη είναι απαραίτητο να πληροί συγκεκριμένα κριτήρια που ορίζει η UNESCO. Ειδικότερα για τον τομέα της Γαστρονομίας είναι τα παρακάτω:

1. Πολλά και παραδοσιακά εστιατόρια και σεφ με έντονη κοινότητα

2. Τοπικά συστατικά που χρησιμοποιούνται στην παραδοσιακή κουζίνα

3. Χαρακτηριστική και ανεπτυγμένη γαστρονομία

4. Παραδοσιακές τεχνικές, τεχνογνωσία και μεθόδους που έχουν επιβιώσει παρά την τεχνολογική και βιομηχανική πρόοδο

5. Προώθηση τοπικών βιώσιμων προϊόντων σε συνδυασμό με το σεβασμό στο περιβάλλον

6. Παραδοσιακές βιοτεχνίες, βιομηχανίες και αγορές τροφίμων

7. Προώθηση της διατροφής σε εκπαιδευτικά ιδρύματα με ένταξη προγραμμάτων για τη διατήρηση βιοποικιλότητας σε σχολείων μαγειρικής μέσω των μαθημάτων και καλλιέργειας εκτίμησης του κοινού

Μέχρι στιγμής από το 2004 στο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων υπάρχουν 246 πόλεις, ενώ για το 2022 μόλις 36! Έτσι λοιπόν, είναι πολύ εύκολο να καταλάβουμε πόσο σημαντική είναι η ένταξή μας σε αυτή τη λίστα!

Συγκεκριμένα, στις αρχές του μήνα έγινε στο Κέντρο Ψηφιακού Μετασχηματισμού και Ψηφιακών Δεξιοτήτων η ανακοίνωση της ένταξης της Θεσσαλονίκης στη λίστα. Στη εκδήλωση επίσης παρουσιάστηκε και το λογότυπο με το οποίο θα εμφανίζεται η Θεσσαλονίκη ως πόλη – μέλος γαστρονομίας του Δικτύου της UNESCO. Είναι ο συνδυασμός των αρχικών των λέξεων Θεσσαλονίκη και Gastronomy (γαστρονομία).

Η διάκριση αυτή είναι παγκόσμια, πραγματικά πολύ τιμητική και όλα τα στοιχεία επανελέγχονται κάθε τέσσερα χρόνια. Όπως είναι φυσικό το ενδιαφέρον είναι τεράστιο και πολλοί δήμοι – πόλεις καταθέτουν φακέλους, αλλά η πόλη μας είναι αυτή που πρώτη τα κατάφερε για την Ελληνική επικράτεια.

Έτσι, είναι πλέον στο χέρι μας το νέο αυτό να γίνει γνωστό παντού και η Θεσσαλονίκη να γίνει ακόμα πιο δημοφιλής προορισμός, είτε για μια σύντομη, είτε για μια μεγαλύτερης διάρκειας απόδραση. Είναι ένα μοναδικό εργαλείο ανάπτυξης της πόλης και σε αυτή την χρονική συγκυρία μετά από τις δυσκολίες που έχουμε περάσει τα τελευταία δυο χρόνια και ειδικά με όλα όσα υποστεί ο τομέας της εστίασης.

Ξέρουμε όλοι τις ομορφιές της πόλης μας, αλλά και τις νοστιμιές που προσφέρει, όμως η ένταξη μας στο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων είναι μια μοναδική ευκαιρία αυτό να γίνει και γνωστό ανά την υφήλιο. Με σωστή διαχείριση της διάκρισης η προώθηση της πόλης της Θεσσαλονίκης μπορεί να είναι πολύ μεγάλη και να μας δώσει ένα τεράστιο πλεονέκτημα. Η προβολή μας μέσω της UNESCO θα είναι παγκόσμια και κατ' επέκταση θα βοηθήσει όχι μόνο στη γαστρονομική σκηνή, αλλά και σε κάθε δράση, πρωτοβουλία και έκφραση της ζωής της πόλης.

Είμαι πολύ περήφανος που μου δόθηκε η τιμή και η χαρά να λάβω μέρος στην εκδήλωση, όχι μόνο ως θεατής, αλλά και ως ένας από τους τέσσερις σεφ που επιλέχθηκαν ως "πρεσβευτές" της όλης δράσης. Έτσι για την επόμενη τετραετία μαζί με τους αγαπητούς και διακεκριμένους φίλους και συναδέλφους, Σωτήρη Ευαγγέλου, Δημήτρη Τσατσανά και Μανώλη Παπουτσάκη θα λάβουμε μέρος με μεγάλη χαρά στο πρόγραμμα προώθησης της πόλης μας, της Θεσσαλονίκης, παγκοσμίως.

Καταλαβαίνουμε όλοι πως η ένταξη μας στη λίστα της UNESCO επηρεάζει ουσιαστικά ολόκληρη την πόλη και όχι μόνο τον τομέα της γαστρονομίας. Είναι πολύ βασικό όλοι να συνεργαστούμε αρμονικά και με ένα κοινό στόχο που μόνο καλά θα μας αποφέρει. Είναι ευκαιρία η πόλη να αναδείξει και ένα άλλο πρόσωπο από αυτό που όλοι γνωρίζουν ήδη, την εικόνα δηλαδή με τα ταβερνάκια και τα μεζεδοπωλεία (που σαφώς και κυριαρχούν στην ταυτότητά μας). Η Θεσσαλονίκη όμως, όπως έχω ξαναπεί, είναι ένα σταυροδρόμι στο οποίο συναντιούνται όλοι οι λαοί και οι κουζίνες του κόσμου. Είναι ένα μέρος που σε μια απλή βόλτα του κάποιος μπορεί να βρει ό,τι ζητάει η όρεξη του εκείνη τη στιγμή. Είναι όμως και η πόλη με τα βραβευμένα εστιατόρια και τους ευφάνταστους σεφ που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από το εξωτερικό.

Εδώ είναι λοιπόν που πρέπει να συνεργαστούμε όλοι για να βγούμε μπροστά στις αγορές, να προωθήσουμε τα παραδοσιακά μας προϊόντα και τις βιομηχανίες τροφίμων που έχουν εδώ τη βάση τους και δραστηριοποιούνται, είτε τοπικά, είτε πανελλαδικά και με εξαγωγές. Σε όλα αυτά βέβαια παραστάτες μας θα πρέπει να είναι τόσο ο δήμος, όσο και το κράτος με σημαντική ενίσχυση και υποστήριξη, όπως μας διαβεβαίωσαν ήδη στην εκδήλωση για το λογότυπο της πόλης.

Εξάλλου μπροστά μας δεν έχουμε έναν αγώνα ταχύτητας αλλά ένα μαραθώνιο! Τα επόμενα τέσσερα χρόνια είναι πολύ σημαντικά και γεμάτα από δράσεις που ο σκοπός τους είναι η προώθηση της πόλης ανά τον κόσμο. Και από τη στιγμή που τα στοιχεία επανελέγχονται κάθε τέσσερα χρόνια, όπως ανέφερα παραπάνω, τίποτα δεν μας εμποδίζει όχι μόνο να πετύχουμε τον στόχο μας, αλλά και να τον ξεπεράσουμε παραμένοντας στη λίστα για πολλά πολλά χρόνια ακόμα!

Είναι ίσως το καλύτερο νέο που είχαμε την εποχή μετά την πανδημία και πρόκειται βέβαια για την πρώτη αχτίδα φωτός μετά από καιρό. Αν τώρα σε όλο αυτό προσθέσουμε και το γεγονός πως η πόλη μας είναι μια από τις ομορφότερες στον κόσμο, τότε η επιτυχία είναι απλά μονόδρομος!

Για νεότερα και αναλυτικότερο πρόγραμμα…stay tuned!