ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η DIGITAL COUTURE;
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η DIGITAL COUTURE;

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η DIGITAL COUTURE;

ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ;

01 Φεβρουαρίου

Digital couture είναι τα ψηφιακά ρούχα και αξεσουάρ που μπορούν να ενσωματωθούν σε μία φωτογραφία, ένα video ή avatar, χωρίς να υπάρχει το αντικείμενο αυτό στη φυσική του μορφή. Η Digital Couture είναι μέρος της ψηφιακής μόδας και, πιο συγκεκριμένα, θα μπορούσαμε να μεταφράσουμε τον όρο ως ψηφιακή "ραπτική", μιας και αποδίδει καλύτερα τη σχέση του με τη haute couture (υψηλή ραπτική).

Αν δεχτούμε το παραπάνω ως ορισμό, μας γεννάται το ερώτημα: Ποιες είναι οι προοπτικές μιας τέτοιας επένδυσης και γιατί να την επιλέξει ένα brand ή ένας καταναλωτής; Αφορούν μόνο το web3 και το Metaverse;

Ποια είναι η σχέση της digital couture με το Metaverse;

Η σχέση μεταξύ των δύο είναι αναπόφευκτη, καθώς το Metaverse δίνει στις ψηφιακές δημιουργίες δυνατότητες που δεν υπήρχαν μέχρι πρόσφατα. Μία από αυτές είναι η δυνατότητα μεταπώλησης των digital assets στη μορφή των NFTs (non-fungible tokens).

Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται η μοναδικότητα μιας δημιουργίας και οι τίτλοι ιδιοκτησίας της είναι ξεκάθαροι. Αυτό είναι εξαιρετικά χρήσιμο όταν έχουμε να κάνουμε με δημιουργίες καταξιωμένων fashion designers.

Η digital couture όμως δεν περιορίζεται μόνο στη μορφή των NTFs, αλλά μπορεί να υπάρξει και σε μία πιο προσιτή εκδοχή, όπως την αγορά ενός ψηφιακού κομματιού ένδυσης μέσω ενός ιστότοπου, όπως το dressx.com. Μετά την αγορά του αντικειμένου, στέλνεις μία ή περισσότερες φωτογραφίες σου (υπάρχουν οδηγίες και προδιαγραφές) και εκείνοι τις "ντύνουν" με τις δημιουργίες που αγόρασες και στις στέλνουν εκ νέου.

Τι έχουμε να κερδίσουμε με την Digital Couture;

Η ψηφιακή ραπτική θα μπορούσε να είναι η απάντηση στο πρόβλημα της βιωσιμότητας, στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα της "γρήγορης μόδας" (fast fashion) και της πρακτικής της προώθησης ρούχων μέσω influencers. Τα ρούχα που δίνονται μαζικά σε τέτοιες προωθήσεις δε χρησιμοποιούνται πάνω από μία ή δύο φορές και τις περισσότερες, μάλιστα, η χρήση τους περιορίζεται σε μία φωτογράφιση.

Ο χώρος της γρήγορης μόδας, συνήθως, κατηγορείται για 3 βασικά προβλήματα: 

  1. Εκμετάλλευση φθηνού εργατικού δυναμικού
  2. Εκπομπή ρύπων για τη δημιουργία και διακίνηση εμπορευμάτων (αγορές - επιστροφές)
  3. Παραγωγή τόνων αποβλήτων που καταλήγουν στο περιβάλλον κάθε χρόνο, αν αναλογιστούμε πόσο γρήγορα αλλάζουν οι τάσεις.
Ένα ψηφιακό αντικείμενο, θα μπορούσε να λύσει αυτό το πρόβλημα.

Όμως, πώς θα μπορούν να ταυτιστούν οι καταναλωτές με ένα προϊόν που δε θα μπορούν να αποκτήσουν;

Αρχικά, θα μπορούν να αγοράσουν το ίδιο κομμάτι για τις δικές τους φωτογραφίες, αν αυτό δεν είναι περιορισμένο σε μία μόνο χρήση ως NFT. Επιπλέον, θα μπορούν να βρουν αντίστοιχα κομμάτια και να αντιγράψουν το στυλ των αγαπημένων τους influencers. Επίσης, θα μπορούν να αγοράσουν ένα κομμάτι ψηφιακής ραπτικής και μετά να προχωρήσουν στην αγορά του φυσικού αντικειμένου (εφόσον το παρέχει η επιχείρηση), αν ικανοποιηθούν από την εικόνα του αντικειμένου "πάνω τους".

Τα πλεονεκτήματα είναι αρκετά και δε χωράνε σε ένα μόνο άρθρο, καθώς είναι πολυπαραγοντικές διαδικασίες με πολλά νέα χαρακτηριστικά που βρίσκονται εν εξελίξει. Αξίζει, όμως, να σημειώσουμε, πως τα ψηφιακά αντικείμενα μπορούν να απελευθερώσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των σχεδιαστών και να μας δώσουν μοναδικά σχέδια τα οποία δε θα μπορούσαμε με άλλο τρόπο να "φορέσουμε" ή να φανταστούμε.

Το αν θα καταφέρει η ψηφιακή μόδα να αντικαταστήσει μέρος αυτής της καταστροφικής για το περιβάλλον σπατάλης με πιο βιώσιμες λύσεις, μένει να περιμένουμε μερικά χρόνια για να το ανακαλύψουμε.

Τι έχουμε να χάσουμε με την Digital Couture;

Τα μειονεκτήματα της digital couture αφορούν κυρίως στη χρήση της ως NFTs, μιας και για να παραχθούν και να αγοραστούν στον κόσμο των blockchains απαιτούνται τεράστιες ποσότητες ενέργειας. Με αυτόν τον τρόπο, το όφελος προς το περιβάλλον που αναφέραμε παραπάνω χάνει τη σημασία του.

Επιπλέον, κάτι που ίσως ενοχλεί στην ψηφιακή ραπτική είναι πως φαίνεται κάπως "ψεύτικη". Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, καθώς ο ψηφιακός κόσμος θα σταματήσει σταδιακά να είναι απομίμηση του φυσικού και θα μπορεί να έχει τα δικά του χαρακτηριστικά. Η προβληματική απεικόνιση, όμως, που τώρα μας ξενίζει, αναμένεται να βελτιωθεί, αν αναλογιστούμε τη νεαρή ηλικία του μέσου, ενώ, παράλληλα, θα εκπαιδεύεται το μάτι μας όλο και περισσότερο στην ψηφιακή μόδα.


Οι fashion βιομηχανία και η Digital Couture

Η μόδα είναι ένας τομέας που πρωταγωνιστεί στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών για την παραγωγή εμπορευμάτων, για τη διακίνησή τους (logistics) και, φυσικά, για την προώθηση νέων τάσεων και καινοτόμων προσεγγίσεων marketing.

Ο ψηφιακός σχεδιασμός, παράλληλα, έδωσε νέες διαστάσεις στο σχέδιο μόδας με τις δυνατότητες λεπτομερούς αναπαράστασης υφών, υφασμάτων και υλικών, την ευκολία στις προσαρμογές και τα εντυπωσιακά σχέδια, τα οποία από μόνα τους αποτελούν έργα τέχνης.

Πώς θα μπορούσε, λοιπόν, να λείπει η μόδα από τις σύγχρονες, καινοτόμες τεχνολογικές εξελίξεις; Ήταν σχεδόν αναμενόμενο να δούμε τις fashion βιομηχανίες να πρωτοστατούν στα νέα ψηφιακά μέσα με τη δημιουργία AR (επαυξημένης πραγματικότητας) ρούχων, αντικειμένων και αξεσουάρ, που συνοψίζονται στον όρο "digital couture".

Σου έχουμε κινήσει το ενδιαφέρον και θα ήθελες να δοκιμάσεις κι εσύ ένα δημιούργημα ψηφιακής ραπτικής; Μπορείς να επισκεφτείς τέτοιους ιστότοπους και λογαριασμούς όπου θα βρεις προτάσεις digital couture για να γίνεις κι εσύ μία ή ένας early adopter αυτών των νέων τεχνολογιών.

Photo Credits Article Banner @Enrico Pisano