ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

5 FASHION CAMPAIGNS ΑΠΟ ΚΟΡΥΦΑΙΟΥΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ  ΠΟΥ ΑΦΗΣΑΝ ΕΠΟΧΗ
5 FASHION CAMPAIGNS ΑΠΟ ΚΟΡΥΦΑΙΟΥΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ  ΠΟΥ ΑΦΗΣΑΝ ΕΠΟΧΗ

5 FASHION CAMPAIGNS ΑΠΟ ΚΟΡΥΦΑΙΟΥΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ ΠΟΥ ΑΦΗΣΑΝ ΕΠΟΧΗ

ΟΤΑΝ Η ΜΟΔΑ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΗ ΤΕΧΝΗ

08 Νοεμβρίου

Ετοιμάσου για μία αναδρομή σε 6 iconic καμπάνιες μόδας, πίσω από τις οποίες βρίσκονται κάποιοι από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του πλανήτη. Πάμε λοιπόν!

Giuseppe Tornatore & Dolce Gabbana (2003)

Ο οίκος μόδας Dolce Gabbana μετρά πολλά χρόνια συνεργασίας με τον καταξιωμένο Ιταλό σκηνοθέτη Giuseppe Tornatore. Από την πρώτη τους συνεργασία τη δεκαετία του 1990 μέχρι και σήμερα, έχουν δημιουργήσει καλαίσθητα fashion campaigns, τα οποία πάντοτε είναι έντονα επηρεασμένα από το δράμα του ιταλικού κινηματογράφου. Η καμπάνια τους, την οποία ξεχωρίζουμε στο συγκεκριμένο άρθρο, είναι η καμπάνια που κυκλοφόρησε το 2003, με πρωταγωνίστρια την αγαπημένη μούσα του Tornatore, τη Monica Bellucci. H Bellucci με όπλα την αισθαντικότητα και την αφοπλιστική θηλυκότητά της, δίνει ζωή στο κωμικοτραγικό όραμα του Giuseppe Tornatore, το οποίο εκτυλίσσεται με φόντο τη γεμάτη αντιθέσεις ιταλική επαρχία.


Η στενή σχέση της Sofia Coppola με τον χώρο της μόδας είναι ιδιαίτερα γνωστή σε ολόκληρο τον καλλιτεχνικό χώρο. Όταν η ίδια ήταν ακόμα στο λύκειο είχε κάνει πρακτική στον οίκο Chanel στο πλάι του Karl Lagerfeld, ενώ ταυτόχρονα ένας από τους πιο κοντινούς της φίλους είναι ο δημοφιλής σχεδιαστής μόδας Marc Jacobs. Η Coppola λοιπόν, το 2008 για λογαριασμό του οίκου Dior, δημιούργησε ένα σκηνοθετικό κομψοτέχνημα, το οποίο με πρωταγωνίστρια την Natalie Portman, προέβαλλε έννοιες, όπως ο αυθορμητισμός, η κομψότητα, ο γυναικείος δυναμισμός και ο έντονος «παριζιάνικος» ρομαντισμός.

David Lynch & Jil Sander (1993)

Καθ’όλη τη διάρκεια της επιτυχημένης καριέρας του ο David Lynch έχει σκηνοθετήσει τις καμπάνιες πολλών σημαντικών οίκων, όπως η Calvin Klein, o Giorgio Armani, o Yves Saint Laurent, κ.α. Ωστόσο, η συνεργασία του πολυβραβευμένου σκηνοθέτη με τον γερμανικό οίκο μόδας Jil Sander, για την προώθηση του αρώματος «Background», που κυκλοφόρησε το 1993, καταφέρνει να ξεχωρίσει, διότι σε αυτήν αποτυπώνεται και παρουσιάζεται πλήρως η καλλιτεχνική ταυτότητα του σκηνοθέτη. Υποβλητική ατμόσφαιρα, ονειρικά σύμβολα και έντονη φινέτσα, είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία που εντοπίζει κανείς στη συγκεκριμένη καμπάνια. Μάλιστα, πολλοί είναι εκείνοι που υποστήριξαν, ότι ο Lynch με αυτή τη διαφήμιση, κατόρθωσε να παρουσιάσει ολόκληρο το σκηνοθετικό του αποτύπωμα μέσα σε μόλις ένα λεπτό.


Baz Luhrmann & Chanel (2004)

O Baz Luhrmann, γνωστός και ως ο «βασιλιάς» των εντυπωσιακών σκηνικών και των μεγαλεπήβολων κινηματογραφικών παραγωγών, το 2004 συνεργάστηκε με τον διάσημο γαλλικό οίκο Chanel, για την προώθηση του εμβληματικού αρώματος Chanel No. 5. Με πρωταγωνίστρια την μούσα του, Nicole Kidman (πχ Moulin Rouge!), ο Luhrmann δημιούργησε την καμπάνια Chanel No. 5 Le Film, η οποία κοστίζοντας συνολικά περίπου 33 εκατομμύρια δολάρια, μπήκε στη λίστα με τις πιο ακριβές διαφημίσεις όλων των εποχών. Εκτός από το υψηλό κόστος της, η συγκεκριμένη διαφήμιση έμεινε στην ιστορία και χάρη στην υψηλή αισθητική της, μοιράζοντας απλόχερα μαθήματα χολιγουντιανής φινέτσας, κομψότητας και extravagant αισθητικής.


Γιώργος Λάνθιμος & Gucci (2020)

Παλ χρώματα, αστικό τοπίο, κινηματογραφικός σουρεαλισμός και η ρουτίνα της καθημερινότητας. Η συνεργασία του Γιώργου Λάνθιμου με τον ιταλικό οίκο μόδας Gucci, τα είχε όλα. Το 2020 ο Έλληνα σκηνοθέτης με την ανατρεπτική ματιά, που τα τελευταία χρόνια έχει καταφέρει να εδραιωθεί στο παγκόσμιο καλλιτεχνικό στερέωμα, συνεργάστηκε με ένα από τα μεγαλύτερα fashion brands του πλανήτη, προκειμένου να δημιουργήσουν μαζί, μία fashion campaign, η οποία έλαβε χώρα στο Los Angeles και προκάλεσε έντονες συζητήσεις στον χώρο της μόδας, αλλά και των τεχνών γενικότερα.


Martin Scorsese & Armani (1986)

Η συνεργασία του οξυδερκή Martin Scorsese με τον θρυλικό ιταλικό οίκο μόδας Armani, μετρά ήδη πολλές δεκαετίες. Μία από τις πιο εντυπωσιακές και καλαίσθητες καμπάνιες που έχουν δημιουργήσει από κοινού, μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια της συνεργασίας τους, είναι αυτή που κυκλοφόρησε το 1986, της οποίας βασικός στόχος ήταν η προώθηση του τότε ανδρικού αρώματος του οίκου. Moody ατμόσφαιρα, Wall Street glamour και 80’s melodrama, είναι τα τρία στοιχεία που κατατάσσουν αυτή τη διαφήμιση στη λίστα με τις πιο iconic fashion campaigns των τελευταίων δεκαετιών.

Editor’s Tip: Σε αρκετές περιπτώσεις οι σκηνοθέτες, που επιμελούνται fashion ads και fashion campaigns, επιλέγουν τον δρόμο του «υψηλού budget» και άρα τον δρόμο του οπτικού και αισθητικού εντυπωσιασμού, ενώ σε άλλες περιπτώσεις καταλήγουν σε πιο μινιμαλιστικούς δρόμους, στοχεύοντας κυρίως σε έννοιες, όπως η απλότητα και η αμεσότητα. Ένα ακόμα συχνό φαινόμενο που συναντά κανείς στις fashion campaigns, οι οποίες έχουν δημιουργηθεί από καταξιωμένους σκηνοθέτες, είναι το φαινόμενο «artist/muse relationship». Σε αυτή την περίπτωση οι σκηνοθέτες επιλέγουν ως πρωταγωνιστές της καμπάνιας, ηθοποιούς με τους οποίους έχουν ξανασυνεργαστεί με μεγάλη επιτυχία στο παρελθόν, ίσως στην προσπάθεια τους να ενώσουν τον κόσμο τους, με τον κόσμο της μόδας.

Νίκος Αγγελής - Άνθης