ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΠΟΣΟ ΑΣΦΑΛΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ONLINE ΑΓΟΡΕΣ;
ΠΟΣΟ ΑΣΦΑΛΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ONLINE ΑΓΟΡΕΣ;

ΠΟΣΟ ΑΣΦΑΛΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ONLINE ΑΓΟΡΕΣ;

ΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΕΙΣ ΓΙΑ ΑΣΦΑΛΕΣ E-SHOPPING

23 Σεπτεμβρίου
Τα τελευταία χρόνια οι online αγορές έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας. Μάλιστα, η χώρα μας το 2019 έχει καταγράψει αύξηση κατά 25%, το οποίο ποσοστό (και λόγω των συνθηκών Covid-19) σίγουρα έχει αυξηθεί κατά πολύ το τελευταίο έτος, ανεβαίνοντας στην 7η θέση της σχετικής λίστας σε ρυθμό ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Γράμματα σε λευκό φόντο.jpg
Credits: @visuals


Το 2020 οι online αγορές έγιναν ακόμα πιο δημοφιλείς καθώς κάλυπταν και εν μέσω πανδημίας μια σειρά από αγορές βασικών αναγκαίων προϊόντων. Πόσοι από εμάς δεν χρησιμοποιήσαμε τις διαδικτυακές αγορές για να παραγγείλουμε από το super market, από ένα εστιατόριο, να αγοράσουμε ρούχα, παπούτσια, ηλεκτρονικό ή ηλεκτρικό μικροεξοπλισμό και πολλά άλλα; Όλοι μας! Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα πως κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας στην Ελλάδα, αυξήθηκαν (εξωπραγματικά) σε πωλήσεις οι εξωτερικές ψησταριές! Ο λόγος μπορεί να μας φανεί κάπως αστείος, αλλά ήταν μια ανάγκη των καταναλωτών να περάσουν όμορφα και #finebeing στο σπίτι με barbeque!

Μαύρο πληκτρολόγιο υπολογιστή με σύμβολο ένα καλάθι αγορών στο σημείο του enter
Credits: @pete-linforth

Ποια είναι τα βασικά πλεονεκτήματα των online αγορών;

Όλοι μας είδαμε εξ’ αρχής τα πλεονεκτήματα που υπάρχουν με τις online αγορές:

  • Η ταχύτητα με την οποία μπορούμε να καλύψουμε την ανάγκη μας από την παλάμη του χεριού μας
  • Το πλήθος των προσφερόμενων προϊόντων
  • Η δυνατότητα σύγκρισης τιμών 

Πόσο ασφαλείς είναι όμως αυτές οι ηλεκτρονικές αγορές; Πάμε να δούμε...

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν στο e-shopping;

Όπως με όλες τις αγορές φυσικής παρουσίας σε ένα κατάστημα, έτσι και στις ηλεκτρονικές αγορές ελλοχεύουν κίνδυνοι, τους οποίους θα πρέπει να αποφύγουμε.

E-shop φάντασμα

Μια κατηγορία ενός κινδύνου είναι το e-shop φάντασμα! Υπάρχουν περιπτώσεις που το ηλεκτρονικό κατάστημα που έχουμε δει κάποιο προϊόν να είναι εικονικό, το οποίο για να προσελκύσει ανυποψίαστους διαφημίζει προϊόντα σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και οι αγορές μας δεν παραδίδονται ποτέ. Μια απλή λύση και αν θέλετε πρώτου επιπέδου αναγνώριση, είναι να δούμε στην "Eπικοινωνία" αν διαθέτει φυσικό κατάστημα και τηλέφωνο επικοινωνίας. Μπορούμε κάλλιστα να καλέσουμε και να μάθουμε επιπλέον πληροφορίες για το προϊόν που θέλουμε να αγοράσουμε, κάνοντας έτσι έναν άτυπο έλεγχο της "ταυτότητας" του καταστήματος. Ακόμα κι αν δεν υπάρχει φυσικό κατάστημα και η επιχείρηση λειτουργεί μόνο διαδικτυακά θα υπάρχει σίγουρα κάποιο τηλέφωνο επικοινωνίας.

Παραπλάνηση καταναλωτή

Ένας άλλος κίνδυνος που έρχεται αντιμέτωπος με τη διαδικτυακή αγορά είναι η παραπλάνηση του καταναλωτή. Αν είμαστε τυχεροί και δεν έχουμε πέσει θύματα παραπλάνησης, σίγουρα θα έχουμε ακούσει περιπτώσεις που το προϊόν που αγοράσαμε είναι άλλο από αυτό που είδαμε και παραγγείλαμε ή ήρθε ελλαττωματικό ή κατεστραμμένο. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο καταναλωτής ναι μεν καλύπτεται πλήρως από τη νομοθεσία μας, αλλά το σημείο πώλησης μπορεί να μην συμμορφώνεται με αυτήν όταν κάνουμε κάποιο παράπονο και να μην μας παρέχει τις υπηρεσίες για τις οποίες έχουμε πληρώσει.

Οι ηλεκτρονικές απάτες και οι άνθρωποι που κρύβονται πίσω από αυτές στοχεύουν κυρίως στο εύκολο και γρήγορο κέρδος προβάλλοντας μια απάτη ως ευκαιρία για εμάς βασιζόμενοι στις ανάγκες μας που δεν είναι απαραίτητο πως είναι υλικές, αλλά να έχουν βάση το πόσο συναισθηματικά ή οικονομικά ευάλωτοι είμαστε. Έχουμε δει διαφημίσεις με τίτλο: "Αύξησε το εισόδημά σου κατά 2.500€ το μήνα με 4 ώρες καθημερινά από το σπίτι". Ποιος δεν θα ήθελε κάτι τέτοιο; Έχει παρατηρηθεί λοιπόν (σε αρκετές περιπτώσεις όχι όμως σε όλες) πως αυτός ο τίτλος δεν ανταποκρίνεται και πολύ στην πραγματικότητα. Τι συμβαίνει;

Ερχόμενοι σε επικοινωνία μέσω του site που μας παρέχει αυτή την υπηρεσία αύξησης μηνιαίου εισοδήματος, μας προτρέπει να καταθέσουμε ένα χρηματικό ποσό (διόλου ευκαταφρόνητο ορισμένες φορές) έτσι ώστε να κάνουμε μια εκπαίδευση σε μια πλατφόρμα και σε πρόσβαση σε πελατολόγιο για πώληση υπηρεσιών και προϊόντων. Κυρίως οι οικονομικά ευάλωτοι χρήστες κάνουν αυτή τη συναλλαγή ευελπιστώντας πως έτσι θα αλλάξει το οικονομικό τους status. Υπάρχουν λοιπόν περιπτώσεις που δεν υπάρχει καμία απολύτως πλατφόρμα ή πελατολόγιο (στις χειρότερες των περιπτώσεων) ή η πραγματικότητα απέχει έτη φωτός από αυτό που μας προέτρεψαν!

Υπάρχει νομοθεσία που προστατεύει τους καταναλωτές;

Τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη υπάρχουν νομοθεσίες που μας προστατεύουν τόσο από κλοπή προσωπικών στοιχείων και πληρωμών όσο και από άλλες συναλλαγές ρίσκου.

Ευτυχώς για τον καταναλωτή, η Ευρωπαϊκή και Ελληνική νομοθεσία έχει πραγματοποιήσει μια σειρά ενεργειών που προστατεύουν και προλαμβάνουν τους παραπάνω κινδύνους. Τρεις βασικές ενέργειες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια είναι ο Νόμος 2251/1994 που ορίζει πως ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα να ζητήσει επιστροφή ή ακύρωση της παραγγελίας του μέχρι και 14 μέρες μετά την παραλαβή της παραγγελίας και να ζητήσει πλήρη επιστροφή των χρημάτων του. Το 2019 η εφαρμογή της οδηγίας για το GDPR έκανε τα πραγματα ακόμα πιο διαφανή στις ηλεκτρονικές αγορές προστατεύοντας έτσι τα προσωπικά μας δεδομένα (όπως είπαμε σε προηγούμενο άρθρο). Φέτος ξεκίνησε η εφαρμογή της οδηγίας PSD2, η οποία έκανε υποχρεωτική τη χρήση ισχυρής αυθεντικοποίησης για τις Online πληρωμές που γίνονται με κάρτα μέσω μηνύματος στο κινητό ή μέσω έγκρισης σε εφαρμογή Internet/Mobile Banking.

Πώς μπορεί ο ίδιος ο καταναλωτής να προστατέψει τον εαυτό του;

Καθώς οι ρυθμοί ανάπτυξης εφαρμογών στο διαδίκτυο αυξάνονται συνεχώς πρέπει και εμείς να συμπορευτούμε και να συμμορφωθούμε με τις οδηγίες για ένα καλύτερο και ασφαλέστερο μέλλον. Έτσι λοιπόν:

  • Προτιμάτε την χρήση της κάρτας για τις αγορές σας, καθώς το περιβάλλον αυθεντικοποίησης μιας συναλλαγής είναι εξαιρετικά ισχυρό και μας προστατεύει πλήρως το νομικό πλαίσιο που είναι εν ισχύ. 
  • Δώστε προσοχή στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις των καταστημάτων από τα οποία κάνετε τις αγορές σας και στα στοιχεία επικοινωνίας, διευθύνσεις κτλπ. 
  • Αναζητήστε αξιολογήσεις των διαδικτυακών καταστημάτων από άλλους χρήστες. 
  • Ισχυροποιήστε τους κανόνες της τράπεζας για ισχυρή αυθεντικοποίηση των συναλλαγών σας, όσο "ενοχλητικό" κι αν σας ακούγεται.
Πολύχρωμη πιστωτική κάρτα πυ την κρατάει ένα χέρι
Credits: @paul-felberbauer
Στην επόμενη συναλλαγή μας ας δώσουμε λίγο χρόνο να ελέγξουμε και να πράξουμε όλα τα παραπάνω για να αποκτήσουμε εμπειρία, οικειότητα και εξοικείωση με τις ηλεκτρονικές αγορές, άφοβα και ασφαλώς.

Μέχρι το επόμενο άρθρο, ας είναι Fine και η ψηφιακή μας ζωή λοιπόν!

 So, let digital #FineBeing be part of your happiness.